Visa sidor för...

BÄTTRE LEAN FÖR SERVICE OCH TJÄNSTER:

Kursen riktar sig till grupper av tjänstemän inom industri, kommuner, statliga myndigheter och landsting. En kurs för att få fokus på förbättringsarbetet kring tjänste- och serviceproduktion med hjälp av Toyotas filosofi, Lean. Kursen innehåller många praktiska moment.

Syftet med kursen

Deltagaren skall efter kursen bland annat:

  • förstå den grundläggande filosofin bakom LEAN administration/LEAN service och tjänster
  • kunna använda de grundläggande verktyg som ger en effektivare service- och tjänsteproduktion
  • kunna eliminera aktiviteter som inte är värdehöjande och minska aktiviteters ledtider i den egna organisationen
  • inom företagsmässig verksamhet kunna reagera snabbare på nya interna och externa kundbehov 

Några av de moment som ingår i kursen är: 

  • Kundtillfredsställelse
  • Ledningsverktyg
  • Mura, Muri, Muda
  • Förbättringsverktyg inklusive ECRS, Spaghettidiagram och Balanseringsdiagram
  • Värdeflödeskartläggning
  • Arbetstiden, planläggning och proritering
  • Standardiserade arbetssätt, snabb och korrekt orderbehandling
  • Visuell styrning, 5S
  • Lag, organisation
  • Effektivt förbättringsarbete
  • Vanguardmodellen
  • Ledarskap och medarbetare
  • Målsättningar och målstyrning
  • Laborationer: en simulering om slöseri och en om lean service
  • Laboration: en simulering om lean service 


Kursens upplägg

Kortare föreläsningar varvas med praktiska övningar i form av beskrivningar, analyser och förbättringsarbeten i den egna verksamheten. Kursen är anpassad för yrkesverksamma. 

Kursen pågår under ca 15 veckor och deltagarna träffas 3 timmar en eftermiddag i veckan. Träffarna sker i Gummifabriken i Värnamo. Kursledare medverkar några tillfällen men är oftast med via telebild. Enstaka kurstillfälle i Gislaved.

Inför träffarna har deltagaren följt en föreläsning som distribuerats via så kallad videostreaming på internet. För frågor, rapporter och övrig kommunikation dessemellan används en Internetbaserad kursplattform som ger deltagaren tillgång till kursledarna i Borås.

I gruppövningar förbereds deltagaren på de kommande inlämningsuppgifterna, som alltid är inriktade på reella frågeställningar i den egna verksamheten.

FAKTA:

Studier

  • Högskolepoäng:
    7,5 hp (via distans)

  • Utbildningsstart:
    Vecka 35 - 50  2017

  • Kurstid
     En eftermiddag i veckan kl. 15-18 , med undantag för laborationstillfällen som tar längre tid i anspråk.

  • Utbildningstakt:
    Kvartsfart

  • Utbildningsansvarig
    Högskolan i Borås

    länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
  • Lokal:
    Gummifabriken, Värnamo

  • Kostnadfri utbildning

Behörighet
Grundläggande behörighet.
Frågor om behörighet kan besvaras av
Per-Olof Nordmark.

Anmälan
Sen ansökan görs på www.antagning.se
10-25 april

Antal platser
7 st i Värnamo

Kursplan
Ladda ner kursplanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Ytterligare information
Film om Bättre LEAN för service och tjänster
länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Ytterligare info kan du läsa härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kontaktperson, Värnamo
Per-Olof Nordmark

Webbansvarig: Enikö Olsson
Sidansvarig: Per-Olof Nordmark