Visa sidor för...

SOLCELLER OCH HANDGENERATOR:

Beskrivning:

Eleverna bygger och undersöker solceller och handgenerator med hjälp av Lego. Eleverna jämför de olika sätten att generera elektrisk energi. Aktiviteten ger kunskap och förståelse för naturliga tekniska system, olika energiformer och energiomvandlingar, samt att konstruera efter ritning. Arbetet bygger på ett naturvetenskapligt arbetssätt.

Tidsomfattning:
Cirka 3 timmar.

Centralt innehåll i läroplanen som i första hand behandlas:

Teknik

• Hur komponenter och delsystem samverkar i ett större system, till exempel vid produktion och distribution av elektricitet.

• Hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar utveckling.

• Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska, etiska och sociala aspekter.

• Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.

Anmälan:

Det är inte tillåtet att göra anmälningar längre. Sista anmälningsdag var den 27 augusti klockan 23.59.

Genom att klicka på "Skicka anmälan" godkänner jag att Campus Värnamo och Teknikcenteret sparar mina uppgifter som jag fört in i formuläret ovan. Uppgifterna kommer att användas till att administrera och informera om denna och andra aktiviteter i Teknikcentret.

Webbansvarig: Adam Bengtsson
Sidansvarig: Silke Matussek