Visa sidor för...

ÅK 7-9:

Aktiviteter för årskurs 7-9 i grundskolan.

Välkommen med din anmälan.

  • NYHET: SWIFTPLAYGROUND PROGRAMMERA PÅ IPAD


    Lär dig grunderna i programmeringsspråket Swif tplayground på iPad. Efter en introduktion genomför eleverna små programmeringsuppdrag med stigande svårighetsgrad. Varje elev jobbar i sin egen takt och har tillgång till direkt feedback från programmet.
    Ett väldigt roligt sätt att lära sig programmeringsspråk!

    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • NYHET: FESTO PNEUMATIK


    Med Festos pedagogiska undervisningsmaterial med industrikomponenter bekantar sig eleverna med grunderna i pneumatik på praktiskt sätt. Eleverna monterar själva enkelverkande och dubbelverkande cylindrar och jämför dem med varandra. Dessutom lär de sig grundläggande automation.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • NYHET: ROBOTSTRATEGI


    En problemlösningsaktivtet där eleverna ska utveckla sin egen strategi för att få roboten att röra sig över så stor yta som möjligt. Här lär sig eleverna grunderna i robotprogrammering. Dessutom använder de sensorer för att lösa uppdraget.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • VINDKRAFTVERK:


    Eleverna bygger ett vindkraftverk efter bygginstruktion. Sedan undersöks på ett systematiskt sätt hur antalet vingblad och vindintensiteten påverkar effekten. Aktiviteten ger kunskap och förståelse för naturliga tekniska system i naturen, olika energiformer och energiomvandlingar. Arbetet bygger på ett naturvetenskapligt arbetssätt.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • SOLCELLER OCH HANDGENERATOR:


    Eleverna bygger och undersöker solceller och handgenerator med hjälp av Lego. Eleverna jämför de olika sätten att generera elektrisk energi. Aktiviteten ger kunskap och förståelse för naturliga tekniska system, olika energiformer och energiomvandlingar, samt att konstruera efter ritning. Arbetet bygger på ett naturvetenskapligt arbetssätt.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • SEGELJAKTEN:


    Eleverna bygger och undersöker en segeljakt av Lego för att lära om bl.a. utväxling, luftmotstånd, friktion och förnyelsebar energi. Arbetet bygger på ett naturvetenskapligt arbetssätt och avslutas med en utmaning.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • ROBOTHANDEN  


    En aktivitet där eleverna får bygga en avancerad transportrobot. Robotarmen är pneumatiskt styrd och eleverna kontrollerar rörelsen genom att öppna och stänga 3 olika luftventiler. Eleverna får sedan jobba med att effektivisera robotens rörelsemönster. Aktiviteten avslutas med en gemensam utmaning.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • TA FRAM EN PRODUKT:


    En utmaning där eleverna skapar en produkt i en enkel produktutvecklingsprocess, med hjälp av modern 3D-teknik. Eleverna arbetar enligt följande steg:
    • Lista behov som produkten ska uppfylla
    • Skissa på papper med måttangivelser
    • Skapa (modellera) i ett CAD-program
    • Producera, d.v.s. skriva ut produkten i 3D-skrivaren
    Aktiviteten avslutas med en prestation- och funktionskontroll. Eleverna jobbar 2-3 st per grupp. Vi använder en gratisprogramvara som med fördel kan fortsätta användas på skolan och hemma.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

Webbansvarig: Enikö Olsson
Sidansvarig: Oscar Axelsson