Visa sidor för...

ÅK 4-6:

Aktiviteter för årskurs 4-6 i grundskolan.

Välkommen med din anmälan.

  • NYHET :SCRATCH JOYSTICK


    Vi kombinerar programmeringskunskaper i Scratch med mekanismer byggt av Lego. Vi bygger en joystick som styr karaktären i ditt dataspel. Programmet är lämpligt för klasser som har testat programmeringsspråket Scratch tidigare.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • SCRATCH


    Det här är en första introduktion i programmering i Scratch. Barnen får lära sig att göra ett enkelt program från start till slut. Som start jobbar deltagarna efter detaljerade instruktioner sedan övergår aktiviteten till självständigt arbete. Kursen riktar sig till lärare och elever utan förkunskap i Scratch.Med Scratch kan du programmera dina egna interaktiva berättelser, spel och animationer.
    Vill du veta mer, klicka härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • VÄXELLÅDAN:


    En aktivitet där eleverna systematiskt undersöker upp- och nedväxling med hjälp av motordriven bil. Vidare får eleverna styra bilens hastighet med hjälp av kugghjul. Aktiviteten avslutas med en utmaning.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • LÅDBILEN:


    Barnen bygger en bil av Lego och undersöker hur långt den åker ner för en backe (lutande plan) med olika byggkonstruktioner. Här arbetar barnen med att mäta avstånd samt med begrepp som friktion och luftmotstånd. Aktiviteten avslutas med en utmaning.
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • SPELA FOTBOLL:


    En aktivitet med fokus på matematik i kombination med teknik. Barnen bygger och programmerar en modell av Lego. Det finns modellerna målskytt, målvakt och hejarklack.
    • Målskytt:
      Barnen mäter hur långt modellen kan skjuta och avslutar med en prickskjutningstävling.
    • Målvakt:
      Barnen räknar bl.a. mål, räddningar och skott utanför.
    • Hejarklack:
      Barnen bygger med rörelsesensor och programmerar så att hejarklacken hurrar automatiskt när ett mål görs.

    Som avslutning används alla modeller i en gemensam fotbollsmatch.

    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • PARISERHJULET:


    Barnen bygger och styr ett pariserhjul i Lego med hjälp av programmering och sensorer.
    Aktiviteten avslutas med en enklare utmaning i programmering

    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

  • ENKLA MASKINER:


    En mekanikaktivitet där barnen bygger och undersöker enkla maskiner med hjälp av Lego. Med enkla maskiner menar vi hävstången, hjulet, blocket, lutande planet, kilen, kugghjulet och skruven. Allt för förståelse för mekanikens gyllene regel, det som sparas i kraft förloras i väg. Aktiviteten avslutas med en utmaning kring hävstångsprincipen. 
    Läs mer om aktiviteten och gå till anmälan

Webbansvarig: Enikö Olsson
Sidansvarig: Oscar Axelsson